Wednesday 17 December 2014

Then there is the beginning of life. तब फिर से जीवन की शुरुआत होती है।

Judgment means the nature of the world in its original plain to dissolve. Spirit of Nature rhythm (absorbed) is just about the Holocaust. The entire universe is made of the same nature. It only adds strength.

Four Holocaust: basically four types of Holocaust-the first to be eliminated from any life on earth, to be consumed and destroyed the second Earth, the third planet-stars, including the Sun and the fourth consumed Spirit perish and be adust be absorbed in that are not yet consumed, again grow Sunyavstha.

Hindu scriptures are: Llnity originally described four types of Judgment, 2lnamittik, and 4lprakrit 3ldvipartha. According to the order, it is a continual calculation of other mythical, Namittk absolute and natural cataclysm.

Llnity Judgment: According to Vedanta living organisms are continually called the death continual holocaust. Every moment of every day, that his death would lead to the birth and death cycle of Srishti moves.

2latyantik Holocaust: Yogijnon absolute knowledge of the Holocaust to be absorbed in the divine call. That is out of the circle to receive salvation and the end of Genesis is the absolute holocaust.

3lnamittik Judgment: According to Vedanta, the three worlds at the end of each cycle of the loss or destruction to complete routine is called holocaust. According to mythology, Brahma ends one day, the world is destroyed. Aeon is considered a day of Brahma. Earth or other planets in the Holocaust life is destroyed.

At the end of the sun from the sky during the Holocaust era Namttik fire cloak. The fierce heat dries the entire hydrography. The whole world is destroyed. Then another mighty cloud Snwartk name is shine with the hundred years. Hundred years of very fast moving air. Then slowly down everything seems to be. Then there is the beginning of life.

4lprakrit Holocaust: the universe is the disappearance of the plot or the universe, be destroyed or Bsmrup called natural cataclysm. According to Vedanta, ie natural Judgment Judgment Mhtttv ie including the mercurial nature before the three worlds and is destroyed by the disorder and are absorbed in the divine nature in the entire universe is Sunyavstha. Neither water nor air, nor fire nor heaven nor other things are. Only darkness remains.

According to mythology, Brahma natural cataclysm that at the end of the hundred year old Brahma completes the rhythm is all water. There is nothing left. Even the earth to support life in the deep dip Jlrup is hydrography. At that time the fire burning, fire in air, air will enter into the sky, and the sky is Mhttw. Mhttw nature, the nature of man is absorbed.

The four Prlyon Mahaprly universes belong to the casual and natural, and the remaining two are related to the Holocaust flesh.


प्रलय का अर्थ होता है संसार का अपने मूल कारण प्रकृति में सर्वथा लीन हो जाना। प्रकृति का ब्रह्म में लय (लीन) हो जाना ही प्रलय है। यह संपूर्ण ब्रह्मांड ही प्रकृति कही गई है। इसे ही शक्ति कहते हैं।

चार प्रलय : मूलत: प्रलय चार प्रकार की होती है- पहला किसी भी धरती पर से जीवन का समाप्त हो जाना, दूसरा धरती का नष्ट होकर भस्म बन जाना, तीसरा सूर्य सहित ग्रह-नक्षत्रों का नष्ट होकर भस्मीभूत हो जाना और चौथा भस्म का ब्रह्म में लीन हो जाना अर्थात फिर भस्म भी नहीं रहे, पुन: शून्यावस्था में हो जाना।

हिन्दू शास्त्रों में मूल रूप से प्रलय के चार प्रकार बताए गए हैं- 1.नित्य, 2.नैमित्तिक, 3.द्विपार्थ और 4.प्राकृत। एक अन्य पौराणिक गणना अनुसार यह क्रम है नित्य, नैमित्तक आत्यन्तिक और प्राकृतिक प्रलय।

1.नित्य प्रलय : वेदांत के अनुसार जीवों की नित्य होती रहने वाली मृत्यु को नित्य प्रलय कहते हैं। जो जन्म लेते हैं उनकी प्रतिदिन की मृत्यु अर्थात प्रतिपल सृष्टी में जन्म और मृत्य का चक्र चलता रहता है।

2.आत्यन्तिक प्रलय : आत्यन्तिक प्रलय योगीजनों के ज्ञान के द्वारा ब्रह्म में लीन हो जाने को कहते हैं। अर्थात मोक्ष प्राप्त कर उत्पत्ति और प्रलय चक्र से बाहर निकल जाना ही आत्यन्तिक प्रलय है।

3.नैमित्तिक प्रलय : वेदांत के अनुसार प्रत्येक कल्प के अंत में होने वाला तीनों लोकों का क्षय या पूर्ण विनाश हो जाना नैमित्तिक प्रलय कहलाता है। पुराणों अनुसार जब ब्रह्मा का एक दिन समाप्त होता है, तब विश्व का नाश हो जाता है। एक कल्प को ब्रह्मा का एक दिन माना जाता है। इसी प्रलय में धरती या अन्य ग्रहों से जीवन नष्ट हो जाता है।

नैमत्तिक प्रलयकाल के दौरान कल्प के अंत में आकाश से सूर्य की आग बरसती है। इनकी भयंकर तपन से सम्पूर्ण जलराशि सूख जाती है। समस्त जगत जलकर नष्ट हो जाता है। इसके बाद संवर्तक नाम का मेघ अन्य मेघों के साथ सौ वर्षों तक बरसता है। वायु अत्यन्त तेज गति से सौ वर्ष तक चलती है। उसके बाद धीरे धीरे सब कुछ शांत होने लगता है। तब फिर से जीवन की शुरुआत होती है।

4.प्राकृत प्रलय : ब्राह्मांड के सभी भूखण्ड या ब्रह्माण्ड का मिट जाना, नष्ट हो जाना या भस्मरूप हो जाना प्राकृत प्रलय कहलाता है। वेदांत के अनुसार प्राकृत प्रलय अर्थात प्रलय का वह उग्र रूप जिसमें तीनों लोकों सहित महतत्त्व अर्थात प्रकृति के पहले और मूल विकार तक का विनाश हो जाता है और प्रकृति भी ब्रह्म में लीन हो जाती है अर्थात संपूर्ण ब्रह्मांड शून्यावस्था में हो जाता है। न जल होता है, न वायु, न अग्नि होती है और न आकाश और ना अन्य कुछ। सिर्फ अंधकार रह जाता है।

पुराणों अनुसार प्राकृतिक प्रलय ब्रह्मा के सौ वर्ष बीतने पर अर्थात ब्रह्मा की आयु पूर्ण होते ही सब जल में लय हो जाता है। कुछ भी शेष नहीं रहता। जीवों को आधार देने वाली ये धरती भी उस अगाध जलराशि में डूबकर जलरूप हो जाती है। उस समय जल अग्नि में, अग्नि वायु में, वायु आकाश में और आकाश महतत्व में प्रविष्ट हो जाता है। महतत्व प्रकृति में, प्रकृति पुरुष में लीन हो जाती है।


उक्त चार प्रलयों में से नैमित्तिक एवं प्राकृतिक महाप्रलय ब्रह्माण्डों से सम्बन्धित होते हैं तथा शेष दो प्रलय देहधारियों से सम्बन्धित हैं।

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