Tuesday 18 November 2014

भगवान के अतिरिक्त तुम्हारा दुःख दूर करने वाला और कोई नहीं है। God is none other than your pain away.


अब हम चतुर्थ स्कंध के उस प्रकरण में प्रवेश कर रहे हैं...जब ध्रुव भगवान का जन्म होने वाला है। मनु-शतरूपा के वंश की चर्चा चल रही थी। हमने तीनों पुत्रियों का जीवन, दाम्पत्य देख लिया। अब पुत्रों की बारी आ रही है। तो उत्तानपाद और प्रियव्रत, उनके दो पुत्र थे

सूतजी कह रहे हैं कि शौनकजी सावधान होकर सुनिएगा। उत्तानपाद बड़े धार्मिक राजा थे। उत्तानपाद की सुनीति और सुरुचि नामक दो भार्यायें थीं। इन दो पत्नियों के साथ उनका जीवन चल रहा था।

एक बार सिंहासन पर बैठे थे उत्तानपाद। वे छोटी पत्नी सुरुचि को बहुत प्यार करते थे। वह पास में बैठी थी। सुरुचि के पुत्र का नाम था उत्तम और सुनीति के पुत्र का नाम था ध्रुव । पांच साल का बालक ध्रुव अपने पिता के पास आया। उसने देखा पिता की गोद में उत्तम भी बैठा है पास में सौतेली मां सुरुचि बैठी हुई है। मनु महाराज के पुत्र उत्तानपाद के पुत्र ध्रुव ने जब अपने पिता को सिंहासन पर बैठा देखा तो वह भी राजसिंहासन पर चढने का प्रयास करने लगा। पांच साल के बालक ने कोशिश की कि अपने पिता की गोद में बैठ जाए। उत्तानपाद ने सोचा इसको गोदी में बैठा लेता हूं लेकिन जैसे ही प्रयास करने लगे उनकी दूसरी पत्नी सुरुचि अड़ गई। सुरुचि ने कहा ध्रुव तू पिता की गोद में नहीं बैठ सकता।

ध्रुव ने पूछा -क्यों मां?

वह बोली यदि तुझे पिता की गोद में बैठना है तो तुझे सुरुचि के गर्भ से जन्म लेना पड़ेगा। सौतेली मां ने ऐसी कर्कश वाणी बोली जिसे सुन ध्रुव परेशान हो गया। रोने लगा और चूंकि राजा उत्तानपाद सुरुचि के प्रभाव में थे तो पत्नी को मना भी नहीं कर सके, क्योंकि वो जानते थे कि अगर मैंने ध्रुव को गोदी में उठाया तो ये सारा घर माथे पर उठा लेगी। वह सुरुचि का स्वभाव जानते थे।

ध्रुव रोते-रोते अपनी मां सुनीति के पास चला गया। ध्रुव की माता सुनीति ने अपने रोते पुत्र को गोद में उठा लिया। बड़े स्नेह से पुचकार कर कारण पूछा। सब बातें सुनकर सुनीति को बड़ी व्यथा हुई। वे भी रोती हुई बोलीं - "बेटा ! सभी लोग अपने ही भाग्य से सुख या दुःख पाते हैं, अतः दूसरे को अपने अमङ्गल का कारण नहीं मानना चाहिये । तुम्हारी विमाता ठीक ही कहती है कि तुमने दुर्भाग्य के कारण ही मुझ अभागिनी के गर्भ से जन्म लिया।"

मेरा अभाग्य इससे बड़ा और क्या होगा कि मेरे आराध्य महाराज मुझे अपनी भार्या की भाँति राजसदन में रखने में लज्जित होते हैं परंतु बेटा! यदि तुम्हें उत्तम की भाँति राज्यासन चाहिये तो कमलनयन अघोक्षज भगवान के चरण-कमलों की आराधना करो। उन कमल - लोचन भगवान के अतिरिक्त तुम्हारा दुःख दूर करने वाला और कोई नहीं है। भगवान् तो समस्त ऐश्वयों के स्वामी हैं। जिन लक्ष्मीजी का दूसरे सब अन्वेषण करते हैं, वे भी हाथ में कमल लिये उन परम पुरुष के पीछे उनको ही ढूँढ़ती चलती हैं। अतएव तुम उन दयामय नारायण की ही शरण लो। 

यहां गुरू जी एक बात कह रहे हैं घर-परिवार में सुरुचि ने कर्कश वाणी बोली और ध्रुव का दिल टूट गया। समाज में, परिवार में, निजी संबंधों में कर्कश वाणी का उपयोग न करें। ये बहुत घातक है। शब्दों का नियंत्रण रखिए। जीवन में कभी भी कर्कष वाणी न बोलिए। 

माता की बात सुनकर पांच साल का बच्चा ध्रुव ने अपने चित्त को स्थिर किया और पिता के नगर को छोड़कर वे वन की ओर चल पड़े। ऐसा कहते हैं जब वो जंगल की ओर जा रहा था उसके मन में विचार आ रहा था कि भगवान कैसे मिलते हैं? भगवान कहां मिलेंगे? कैसे प्राप्त होंगे? और चल दिया।

गुरूदेव कहते है। हम चाहे जैसे हों, चाहे जितने पापी और अधम हों पर भगवान की कृपा हमारे पाप एवं अपराधों से अनन्त महान् है। वे उदारचक्र, चूड़ामणि अवश्य - अवश्य हमें अपनायेंगे। हम उन्हें पायेंगे, अवश्य पायेंगे, पाकर रहेंगे क्योंकि वे करुणासागर हमें अपनाये बिना रह नहीं सकते। ऐसा दृढ़ विश्वास हो जाने पर ही भजन होता है।

भगवान् हैं, वेदयामय हैं और हमें मिलेंगे-जब तक ऐसी श्रद्धा पक्की न हो, तब तक भजन में दृढ़ता तथा प्रेम नहीं आता। जो वस्तु मिलनी सम्भव न जान पड़ती हो, उसे पाने के लिये न तो इच्छा होती है और न प्रयत्न। जब तक मन में यह बैठा है कि हमें भगवत प्राप्ति भला कैसे होगी, तब तक भजन में मन नहीं लगता। तभी तक हदय में अनुराग जाग्रत् नहीं होता ।

जब कोई भगवान पर विश्वास करके उनकी ओर चल पड़ता है, तब वेदयामय उसकी सारी चिन्ता स्वयं करते हैं। आजकल गुरु ढूँढ़ने का, संत ढूँढ़ने का प्रयत्न बहुत लोग करते है किंतु जानने की बात यह है कि ढूँढ़ने से संत या गुरु नहीं मिला करते। संत तो भगवान के स्वरुप होते हैं । भगवान की कृपा से सच्चे अधिकारी को ही वे मिलते हैं। उनको पाने का प्रयत्न नहीं करना पड़ता, वे स्वयं आते हैं।

Now we are entering the fourth wing ... the episode when the pole is born of God. Manu-shatarupa was talk of a dynasty. We have three daughters life, marital seen. Now comes the turn of the sons. So Uttanpad and PRIYABRATA, his two sons

Sutji saying Suniega Sunkji alarmed. Uttanpad major religious king. Suniti and elegance of Uttanpad had called two Baryayen. His life was walking with two wives.

Uttanpad once sat on the throne. They loved the little wife flair. He was sitting nearby. Was the name of the son of the son of exquisite taste and was named suneeti pole. Five years of a child, his father came to the pole. She also sits at the Father's side is sitting nearby stepmother flair. Chef Manu, the son of the son Uttanpad pole saw him sitting on the throne of his father, he began to try to board a on the throne. Five-year-old boy tried to sit on the lap of his father. I thought it would be sitting in the dock Uttanpad tries but as was his second wife insisted flair. Taste the pole you can not sit on the lap of his father.

Why mother asked Pole?

If you sit in the lap of his father, she said you have to be born from the womb of flair. Pole hear such a hoarse voice stepmother upset bid. Wept and were under the influence of the king Uttanpad flair wife could not refuse, because he knew that if I took pole in the dock on the forehead will bear the entire home. He knew the nature of taste.

Went to his mother weeping pole Suniti. Suniti pole mother lifted her adopted son crying. Due to the large affectionately asked mothering. Suniti was heard all the great agony. They also spoke in tears - "son of the happiness or misery of the people find their own destiny, so others must not cause their Amdagl. Your stepmother rightly says you because unfortunately I was born from the womb of Abagini it. "

What will my misery and my adorable chef bigger Barya like me are ashamed, but keep in Rajasdn son! So if you would like to be Rajyasn stage kamalnayan Agokshj holy Lotus Feet of God Worship. The lotus - eye of God is none other than your pain away. God then all Aeshwyon own. When all other exploration of the Goddess Lakshmi, the lotus in hand for the search for the ultimate man walks behind them. So you take the merciful Narayan's only refuge.

Guru ji are saying one thing here at the family's husky voice bid flair and heart broken pole. In society, family, personal relationships do not use voice hoarse. This is very dangerous. Take control of the words. Do not ever say Krks affirm life.

After hearing the five-year-old mother pole to steady his mind and leave the city fathers they walked toward the forest. When he was going to say that the forest had been thought that God in his mind, how do you get? Where can I find God? How will? And walk.

Gurudeva says. If we like it, even if all the sinful and wicked eternal grace of God our sins and crimes is great. They Udarckr, Choodamani course - of course, we shall adopt. We will, of course, will, will find they can not live without Karunasagar adopted us. It is the same hymn upon conviction.

To God, and we will-Vedyamay not confirmed until such reverence, and love does not come by then firmly in the Psalms. The object appears to be not possible, neither the desire nor able to get. While sitting in the mind, how we will achieve the Bhagavat, then do not mind hymns. Anurag Hday not awake until then.

By faith in God has his hand on someone, then worry about his own Vedyamay do. To find nowadays guru, saint able to find is that many people know, but did not find that the saint or guru. Saints are the nature of God. They meet only true representative of God's grace. Do not try to get them, they are themselves.

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